Nuffnang Ads

Wednesday 7 November 2012

[Destinasi] - Munnar, India


Salah satu stesen bukit yang paling popular di India, Munnar terletak di pertemuan tiga sungai gunung - Mudrapuzha, Nallathanni dan Kundala. Terletak di 1600 mts di atas paras laut, ini adalah sekali resort musim panas erstwhile Kerajaan British di India Selatan



Ladang teh yang luas, pekan buku gambar, berliku-liku, trekking dan kemudahan percutian membuat Munnar satu pengalaman yang unik. Munnar asasnya adalah sebuah bandar teh. Ladang teh kini telah diambil alih oleh Syarikat Teh Tata. Pengunjung disambut dengan batu dan batu ladang teh berkesudahan kemasukan ke Munnar. Antara flora eksotik yang ditemui di hutan dan padang rumput di sini adalah Neelakurinji bunga yang menerangi bukit dalam warna biru sekali dalam dua belas tahun. Neelakurinji, akan mekar seterusnya pada tahun 2006 Masihi. Munnar juga mempunyai puncak tertinggi di India Selatan - Anamudi - yang menara lebih 2695 mts dan merupakan tempat yang ideal untuk camper yang suka untuk melakukan beberapa trekking.



The Duke of Wellington dikatakan telah pengunjung Eropah pertama ke Munnar, pada tahun 1790, tetapi ini tidak mungkin. Pada awal abad ke-19, penghulu kampung Anchanad, hanya untuk Utara banjaran tinggi bernama Kanan Thevar. Dikatakan bahawa pelancong dari Madurai untuk pantai Barat melalui kampung-kampung dan dinamakan bukit selepas dia.

Suatu catatan dalam diari Madras tentera Leftenan dibuat pada tahun 1817 menggambarkan lembu-jalan menuju seluruh Kanan Devan bukit ke Coimbatore.

Pada tahun 1877-1879, Ketua Poonjar, putera subordinat kepada Maharaja Travancore, dipajak sebuah saluran besar tanah yang terdiri daripada 588 km persegi. kepada peguam dalam pekerja Kerajaan Travancore yang dinamakan JD Munro. Ini saluran, selepas dipanggil Kanan Devan Konsesi Tanah, benar-benar mundur, sebahagian besarnya belum diterokai, dan dilindungi dengan hutan tebal penuh gajah harimau dan liar.




Sempena Munro dan HG Turner Perkhidmatan Awam Madras diasaskan Utara Travancore Penanaman Tanah dan Pertanian Society, yang anggotanya membangunkan ladang mereka sendiri di pelbagai bahagian Banjaran Tinggi. Ini penanaman yang pertama telah dijalankan oleh AW Turner berhampiran Devikulam tasik dalam tahun 1877. Perintis cuba banyak tanaman seperti kopi, kulit pohon segala, sisal dan buah pelaga sebelum menemui teh, produk yang terbaik sesuai untuk pokok teh pertama area.The telah ditanam oleh AH Sharp di Parvathi, kini dalam estet Sevenmullay, tetapi kemudian 20 hektar (50 ekar) membersihkan di dalam hutan yang besar. Pada tahun 1893-1895, kawasan konsesi telah dibeli oleh Muir and Co yang kemudiannya menjadi James Finlay & Co Ltd

Laluan asal ke Anamellen dipotong keluar dari hutan pada tahun 1858 oleh Congreve dan Macpherson, dan ia membawa kepada apa yang kini Estet Veloine & Valparai. Perladangan pertama adalah 20 hektar (50 ekar) kopi meletakkan keluar pada tahun 1897 oleh Mersh "Carver". EJ Martin memperkenalkan teh beberapa tahun kemudian dan buah pelaga, kulit pohon segala dan getah juga telah ditambah. Kedua kini telah kebanyakannya ditinggalkan.



Kanan Devan Hills Menghasilkan Syarikat telah ditubuhkan pada tahun 1897, dan bersama-sama dengan anak-anak syarikat lain berpangkalan di Glasgow, UK - Finlays Kumpulan, iaitu Anglo-Amerika Teh Langsung Trading Company dan Syarikat Ladang Teh Amalgamated ia dibuka atau datang untuk membeli 33 estet dalam julat yang tinggi dan 9 dalam Anamallais yang.

Pada tahun 1964 satu usaha kerjasama antara Finlays dan Tatas telah ditubuhkan untuk membangunkan nilai tambah teh, dan pada tahun 1976 Tata-Finlays Ltd dibeli teh hitam menghasilkan / pemasaran operasi dan kepentingan lain. Nama syarikat telah ditukar kepada Tata Teh Ltd pada tahun 1983 apabila Finlays menjual pegangan saham selebihnya mereka termasuk milik tanah yang besar dan kemudahan pembuatan di Northeastern India. Tata Teh Ltd wajar mendakwa untuk menjadi syarikat teh bersepadu terbesar di dunia, dengan aktiviti-aktiviti yang merangkumi keseluruhan spektrum industri.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...