Nuffnang Ads

Wednesday 7 November 2012

[Tekno] - AES Energy Storage

Pernahkah anda terfikir kemanakah tenaga elektrik pergi jika keadaan kurang memerlukan tenaga seperti malam pejabat-pejabat, kilang menghentikan operasi apabila tiba masanya.


Malaysia terkenal dengan AES (aka along berlesen PDRM) yang memberi duit untuk 2 kontraktor pengendali AES. Tetapi di Amerika Syarikat satu syarikat berinovasi tinggi pernah memenangi pelbagai Anugerah seperti Anugerah Pingat Edison, Anugerah Sumber Boleh Diperbaharui 2012 diatas idea syarikat AES Energy Storage menyimpan tenaga dari grid kebangsaan ke bateri litium ion.


Menurut AES, jika bateri biasa digunakan untuk menyimpan tenaga grid sebesar 76MW mereka memerlukan kawasan seluas Seattle atau di Malaysia seluas W.P. Putrajaya untuk menampung kapasitynya.

Di AES mereka menyimpan tenaga didalm bateri litium-ion seperti juga bateri handphone anda. Tetapi inovasi mereka mampu membuatkan bateri saiz hp anda bertahan selama 2,000 tahun!!
Edison Medallion



Apabila tiba waktu siang AES menyalurkan kembali tenaga ke grid utama76MW hanya dalam masa 15minit sahaja & mereka mendapat bayaran hanya dengan menyimpan sementara. Portfolio kecermerlangan AES dipercayai lebih 29 buah negara dan tenaga kerja hampir 27,000 orang

Di Malaysia ini tidak berlaku, sebaliknya Kerajaan Persekutuan melalui TNB menghabiskan duit rakyat dengan membayar kepada IPP (penjana kuasa swasta) demi mengkayakan kroni-kroni mereka dengan perjanjian berat sebelah seperti untuk Ananda Krisnan melalui Power Tek.


sumber http://www.aesenergystorage.com/


P/s : Kesal tak layak BRIM 2.0

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...